Vegetarianer?

Er du en av de som ønsker å bli vegetarianer men er usikker på fordelene med et slikt kosthold? Her får du en lite oversikt. 

Det å legge om kostholdet er en kompleks prosess som krever mye av den som skal gjøre det. Det krever utholdenhet og tro på at det man gjør er det riktige, og en god forklaring på hvorfor man mener det er det riktige. De fleste ernæringseksperter er enige om at det finnes mange fordeler med å være vegetarianer så lenge man tar en informert beslutning og følger opp med å skaffe seg kunnskap om hva din kropp trenger av næring hver dag, og hvordan du best kan få det i et vegetarisk kosthold.

Hva er egentlig et vegetarisk kosthold? 

Den generelle vegetarianeren holder seg unna å spise kjøtt og spiser i all hovedsak plantekost. De som tar det ut til det helt ekstreme og er veganer, spiser ikke hverken fjærkre, fisk, meieriprodukter, egg og alt annet som stammer fra dyr. Tillater du deg å spise fisk, kreps og skalldyr er du det som kalles en pesco-vegetar, og tillater du deg selv egg og meieriprodukter er du lakto-ovo-vegetar.

En av grunntankene er at man ikke skal behandle dyr annerledes enn mennesker, det er jo tross alt også å regne som liv. Man skal derfor få all næring fra grønnsaker, urter, frukt, nøtter, korn og frø. Det er også kommet et par moderne utgaver, en som kalles Raw food og en som kalles for Super foods. For fokus er på å tilberede maten på en måte som gjør at du beholder mest mulig av næringen i maten.

Forebyggende

Det er mange store studier utført på fordelene av et vegetariansk kosthold. De fleste av dem viser at en av de største fordelene er at den forebygge og hjelpe i forhold til forskjellige sykdommer som høyt blodtrykk, hjerte og kar sykdommer, kreft, diabetes og leddgikt.

En av årsakene til at dette kostholdet virker så bra er at det motvirker betennelser i kroppen, og disse betennelsene er grunnlaget for mange forskjellige sykdommer. Samtidig virker kostholdet positivt på tarmfloraen og dette er igjen sammen med antioksidanter, med på å styrke immunforsvaret.

Huskeregler

Det er ekstremt viktig at man har oversikt over hva man trenger, og hva man må spise for å få i seg det man trenger. Ettersom mange vegetarianere ikke spiser kjøtt, får de ikke i seg nok proteiner, så derfor er det viktig å finne produkter som kan gi kroppen nok proteiner, men som ikke er i kjøttform. Vegetarianere som ikke er bevisste på hva de spiser og hva de trenger vil som regel mangle viktige proteiner, Vitamin B 12 og andre B-vitaminer, Omega 3 fettsyrer, svovel, sink, selen og kalsium.

Det finnes mange gode alternativer til proteinkilder, deriblant linser, soya, hampfrø, chiafrø, amarant, bokhvete og quinoafrø. For å beholde nok av næringen i matvarene er det også best å unngå preparasjon med varme ettersom man fjerner en god del av næringen.

Med kunnskap blir man god vegetarianer!